• september

    17

    2019
  • 85
  • 0

Krautli nv: Combinatie service-kwaliteit maakt het verschil

Krautli nv: Combinatie service-kwaliteit maakt het verschil

Sinds 1946 is Krautli uitgegroeid tot een van de grootste importeurs van aftermarket-wisselstukken in België. Hoe heeft het bedrijf dat voor mekaar gekregen en waar liggen de grote uitdagingen de komende jaren? Dat gingen we vragen aan Marc Krautli.

We ontmoeten Marc Krautli op de hoofdzetel van Krautli in Groot-Bijgaarden. Broer Michaël (die samen met Marc het bedrijf leidt) is er helaas niet bij, hij geniet van een welverdiend verlof. “Officieel zijn we in 1946 opgericht, maar de roots van het bedrijf stammen al van half de jaren dertig”, vertelt Marc Krautli. “Het was mijn grootvader en zijn broer, Walter en Gottlieb Krautli, die begonnen met het verkopen van fietslampen. En daarna zijn ze overgeschakeld naar auto-onderdelen: tachografen, snelheidsmeters, temperatuurmeters, dat soort zaken. Daarna heeft mijn vader de zaak overgenomen en nu leiden mijn broer en ik het bedrijf.”

Momenteel heeft Krautli een zestigtal mensen in dienst, die zijn allemaal werkzaam vanuit Groot-Bijgaarden. De voornaamste activiteit is nog altijd de import van automobielonderdelen, van lampen en filters over batterijen en oliën tot autoradio’s, koppelingen en schokdempers. Allemaal worden die doorverkocht aan groothandelaars. Binnen de automobieldivisie zit trouwens ook nog een belangrijke onderafdeling die taxi-uitrustingen en -meters verkoopt.

 “Tools, verven en body- en frame-onderdelen doen we minder”, zegt Krautli, “maar voor alles wat met het elektrisch of mechanisch onderhoud van de wagen te maken heeft, kan je bij ons terecht. Om een idee te geven: we hebben ongeveer 250.000 referenties in onze catalogus staan, waarvan we er een 60.000 op voorraad hebben. Hoeveel onderdelen hier elke dag de deur uitgaan? Pffff…eerlijk? Geen idee, maar dat moeten er duizenden zijn (lacht).”

Afsluitpalen en slagbomen

Naast de automobielsector is het bedrijf ondertussen ook gediversifieerd naar andere sectoren. “Voor de industrie leveren we ook allerlei sensoren en meetapparatuur”, zegt Marc, “denk aan drukmeters, temperatuurmeters, vochtigheidsmeters, noem maar op. Een derde divisie binnen het bedrijf heet Parc Control Systems. Zij leveren allerlei uitrustingen voor parkeergarages, van parkeermeters, over automaten, tot afsluitpalen en slagbomen. Ook bijvoorbeeld de borden die aanduiden hoeveel vrije parkeerplaatsen er nog zijn als je de stad binnenrijdt, kunnen wij leveren.”

In 2016 draait Krautli een geconsolideerde omzet van ongeveer zestien miljoen euro. “Dat was iets minder dan in 2015, maar waarschijnlijk gaan we dit jaar terug aankoppelen met de groei”, zegt Marc Krautli. “Van die 16 miljoen draaien we ongeveer twee derde in automotive, twintig procent komt van Parc Control Systems en vijftien procent van de industriële meetsystemen.”

Commerciële piraten

Om in deze business het verschil te maken, is er een simpel recept, zegt Krautli: service combineren met kwaliteit. “Retours die snel en soepel afgehandeld worden, daar maken we bijvoorbeeld een punt van. Een klant mag drie verschillende referenties bestellen om te zien wat hij precies nodig heeft en er dan twee terugsturen, dat is geen probleem. Ook in die klantrelatie is soepelheid het mantra: we verplichten klanten tot niks en we leggen geen minimumbedragen op. Natuurlijk hebben we ook VIP-klanten die we extra voordelen geven, maar we zullen andere klanten hoogstens wijzen op wat die voordelen zijn, meer niet. Wat ze er nadien mee doen, is volledig hun beslissing.”

Die strategie moet een vuist vormen tegen de obsessie met de laagste prijs die sommige afnemers tegenwoordig hebben, zegt Krautli. “Voor sommige klanten telt tegenwoordig niks anders meer dan prijs, prijs, prijs…en natuurlijk zijn er dan concurrenten die daar op inspelen. Ik noem ze “commerciële piraten” (lacht). Vaak opereren ze vanuit het buitenland en via websites. Klanten worden ingepikt met waanzinnige promoties en dat loopt allemaal prima…tot er een probleem is, natuurlijk. En dan is het “trek uw plan”. Ineens blijkt dan bijvoorbeeld dat bij die fantastische promotie ook nog eens leveringskosten bijgeteld moeten worden. Of dat er een leveringstermijn van een kleine week is. Bij ons kan je tot achttien uur bestellen en de volgende dag wordt er geleverd of dag en nacht via onze webshop.”

De prijserosie holt ook de kwaliteit uit, meent Krautli. En dat kan soms nefaste gevolgen hebben. “Wanneer weet je dat een remblokje eigenlijk rommel is? Meestal wanneer het te laat is, nietwaar? Of wanneer je je stuurwiel in je handen hebt, net als je op de Autobahn 160 per uur rijdt. Uiteindelijk schieten de garagisten die hierin meegaan ook zichzelf in de voet, daar ben ik rotsvast van overtuigd. Een automobilist die na 30.000 kilometer zijn schokdempers naar de vaantjes heeft gereden, gaat die tevreden zijn? Ik denk het niet, ook niet als de prijs van zijn schokdempers echt fantastisch was.”

Bandencontrolespanning

Wat de toekomst betreft, verwacht Krautli dat vooral het internet en de digitalisering een uitdaging wordt voor de sector. Niet alleen buiten, maar ook in de auto. “Vroeger was je een uitzondering als je ABS had op je wagen, nu weet een consument alles wat er reilt en zeilt in z’n auto. Neem bijvoorbeeld bandencontrolespanning, tien jaar geleden bestond het niet, nu is het standaard. De mogelijkheid om te meten en te weten zal nog veel groter worden. Ook zaken als de verwarming, de airco, de afstelling van de zetels…binnenkort zullen chauffeurs dat allemaal op afstand bedienen, via het internet en met een app.”

Ook in wat de toekomst van het bedrijf zelf betreft, zal het digitale een grote rol spelen, denkt Krautli. “We willen apps maken die diensten kunnen verlenen en nog meer inzetten op een gebruiksvriendelijke webshop, met een nog grotere database, nog meer foto’s en nog meer technische documenten. Uiteindelijk moet het zo worden dat de klant niet meer naar een andere site moet surfen om alles te vinden wat hij wil weten. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat onze vertegenwoordigers niet meer belangrijk zijn. Dat menselijke contact ga je volgens mij nooit helemaal kunnen vervangen.”

Elektrische auto zal zijn sporen nalaten

Momenteel is het misschien nog niet veel meer dan een randfenomeen, maar de dag komt dat het merendeel van het wagenpark in ons land door een elektrische motor wordt aangedreven. En de impact daarvan op het werk van de garagist en zijn bottom line zal niet te verwaarlozen zijn, zegt Marc Krautli. “Er zijn nu al hybride battery packs te verkrijgen, maar het is nog zeer vroeg dag wat dat betreft. De packs zijn ook zeer specifiek op maat van de constructeurs gemaakt, een pack voor een Toyota kan je niet in een Nissan gebruiken en omgekeerd. De technologie is allemaal min of meer dezelfde, maar de implementatie is compleet anders, soms zelfs per model. Maar ook de rest van de technologie van een elektrische wagen is fundamenteel anders: hij heeft veel minder vloeistoffen aan boord, minder filters, minder olie…Nu goed, het is nog wel toekomstmuziek. Vijf jaar geleden zeiden ze dat de elektrische auto in 2020 zou doorbreken, nu praten ze al van 2030. In elk geval: het is nog niet voor morgen.” 

Foto: Thierry Dricot

COST CALCULATOR

Use our form to estimate the initial cost of renovation or installation.

REQUEST A QUOTE
Latest Posts
Most Viewed
Text Widget

Here is a text widget settings ipsum lore tora dolor sit amet velum. Maecenas est velum, gravida Vehicula Dolor

© Copyright 2021 KRAUTLI NV